מוסיקה אירית

ניתן להזמין הרכב של מוסיקה אירית מקפיצה וסוחפת לכל אירוע.

הרכב מודולרי של 2 - 6 נגנים.

ניתן לשלב זמרת בשירה אירית.

מתאים לקבלת פנים, ליווי חתן וכלה, אירוע יום הולדת, חוג בית, קד"מ, אירוע עיסקי ועוד.

התקשר/י עוד היום ונבנה עבורך את האירוע המושלם: 054-5770757

 

הסבר על הכלים במוזיקה האירית:

חלילית פח  Tin whistle  / Penny whistle

מעין חלילית קטנה בעלת שישה נקבים, העשויה מתכת. אבותיה הקדמונים של חלילית זו היו משרוקיות שנעשו מעצמות בעלי-חיים או מחימר. החליליות המודרניות העשויות פח או פליז נפוצו במאה ה-19בעיקר באנגליה, שם החלו לייצר אותן באופן תעשייתי. עד מהרה נוצר ביקוש רב לחליליות גם מחוץ לאיים הבריטיים הודות למשקלן הקל ולמחירן הזול - פני אחד. החלילית שולבה בנגינת מוסיקה עממית; האנגלית, האמריקאית, הסקוטית והאירית. קלות הביצוע ומחירה הנמוך הפכו אותה לכלי נגינה עממי, הנמצא כמעט בכל בית באירלנד. בחליליות הישנות השתמשו בעופרת בייצור פּית החלילית, ולכן מאוחר יותר הוחלפה העופרת בפלסטיק למניעת הרעלה. כיום ישנם בוני חליליות, המייצרים חליליות קטנות אלו בעבודת יד ממתכות יקרות ומחירן עשוי להגיע למאות דולרים.

 

חליל אירי  Irish Flute

למרות שמו, חליל העץ הרוחבי, המוחזק בהטייה לצד (כפי שמקובל לנגן בחליל צד מתכתי), אינו אירי במקורו. עד למאה ה-18 מוסיקאים ברחבי אירופה ניגנו בחלילי עץ, ואולם במהלך השנים, עם המעבר לחלילי מתכת, זנחו את חלילי העץ. המוסיקאים האיריים יכלו לרכוש את חלילי העץ במחירים נוחים ואימצו אותם לנגינת מוסיקה מסורתית. העץ מקנה לחליל צליל רך, השונה מהצליל המתכתי המבריק. כיום ישנם בוני חלילים, המשכללים את חליל העץ על ידי הוספת שסתומים וחומרים אחרים.

 

חמת חלילים Bagpipes

חמת החלילים היא כלי נגינה קדום, המוזכר במקורות יווניים, רומיים, ערביים ואף במישנה. תכונתה הבולטת היא הצליל הקבוע הנוצר מדחיסת אויר האצור במפוח, שהוא מעין שק (החמת) בעל מספר חלילים. המפוחים בכלי החמת העתיקים היו עשויים מעור של בעלי-חיים קטנים או מאיברים פנימיים של בעלי-חיים גדולים. כיום, המפוחים עשויים בדרך-כלל מעור של כבשים. חלק מהחלילים המחוברים למפוח מפיקים צלילים קבועים, מתמשכים ובאחד מהחלילים מצויים נקבים, שבאמצעותם מפיק הנגן את המנגינה עצמה. למרבית כלי החמת יש מנעד צלילים מצומצם, וכדי להדגיש את צלילי המנגינה, הנגן מוסיף צלילי "קישוט" הגולשים מצליל לצליל במנגינה הבסיסית. קיימים סוגים שונים של כלי חמת, אך ההבדל הבסיסי בין הכלים הוא האופן שבו החמת מתמלאת באויר - אם באמצעות נשיפת פיו של הנגן או באמצעות תנועת זרועו של הנגן (ראו המשך).

 

חמת חלילים סקוטית Scottish Highland pipes 

החמת הסקוטית בעלת הצליל החזק, מתבלטת בחליל נשיפה ארוך, המאפשר לנגן לעמוד זקוף בזמן הנגינה. בנוסף לו, נמצאים שלושה חלילים המשמיעים צלילים קבועים בקולות טנור ובאס וכן חליל בעל נקבים המיועד לנגינת המנגינה. משערים שכלי החמת הגיעו לסקוטלנד עם הרומאים ובימי הביניים שימשו בעיקר ככלי נגינה לזמן מלחמה. נגינה בחמת חלילים נהוגה בסקוטלנד יותר מאשר בכל מקום אחר.

 

חמת חלילים איריתIrish (Uillean) pipes

בניגוד לחמת הסקוטית, בחמת האירית מנגנים בישיבה כאשר לזרועו של הנגן נקשר שק קטן, הוא החמת. בעזרת תנועת זרועו של הנגן נאצר אויר במפוח. המנגינות מופקות באמצעות עבודת האצבעות על הנקבים בחליל המנגינה, הנשען על הברך. גם בכלי חמת זה נשמעים צלילים קבועים ומתמשכים. לחמת האירית מנעד צלילים רחב יותר ואפשרויות נגינה מגוונות יותר מאשר בחמת הסקוטית.

 

נבל קלטי / אירי Irish harp    

הנבל האירי הפך להיות סמלה הרשמי של אירלנד והופיע כסמל על מטבעות כבר בשנת 1526. סמל הנבל מופיע גם בתגליפים על צלבי האבן מהמאה התשיעית. הכלים העתיקים היו קטנים יחסית וכללו רק 30 מיתרים. החל מהמאה ה-16 נבנו כלים גדולים יותר, שכללו כ-40 מיתרים. הנבל האירי המסורתי מתאפיין במבנה מוצק, בעל תיבת תהודה גדולה מעץ, צואר מעוגל ועמוד קדמי מחודד כלפי מעלה, ומקובל היה להשעינו על כתפו השמאלית של הנגן. המיתרים נעשו מפליז בשונה מהשימוש בגידים של בעלי-חיים כפי שהיה נהוג בכלי נבל אחרים. בניגוד לפריטה באמצעות קצות האצבעות, בנבל האירי מקובל לפרוט עם הציפורניים, כדי להפיק צליל פעמוני. סגנון נגינה זה חייב את הנגנים לגדל ציפורניים ארוכות. הנבל האירי המודרני בעל מבנה קל יותר ומשוכלל יותר.

 

כינור     Violin / Fiddle

כינור ופידל הם למעשה אותו כלי, אבל השימוש במילה "פידל" רווח בהקשר של מוסיקה עממית. החל מהמאה ה-18 הכינור הפך לכלי נגינה נפוץ ברחבי אירלנד ורובה של מוסיקת הריקודים הולחנה בידי כנרים. מסורת נגינת הכינור הסקוטית השפיעה רבות על הנגינה האירית. בקרב הנגנים מתגלות שיטות שונות להחזקת הכינור - יש המשעינים את הכינור מתחת לסנטר (בדומה לסגנון המקובל באולמות הקונצרטים), אחרים משעינים את הכינור כנגד החזה, הכתף או הזרוע. מגוון סגנונות הנגינה מתבטא גם באופן השימוש בקשת הכינור וכן באופן בו הנגן מאלתר צלילים המקשטים את המנגינה הבסיסית. סגנונות  הנגינה המגוונים מייצגים בדרך כלל מסורות מוסיקליות מאזורים שונים באירלנד. נאמר על המוסיקאים האיריים, שהם מסוגלים לזהות על פי סגנון הנגינה את מחוז מוצאו של הכנר ולפעמים אפילו את הכפר בו למד את המסורת המוסיקלית. סגנון הנגינה בכינור במחוז דונגל (Donegal), לדוגמה, מושפע מהסגנון הסקוטי ומתאפיין בנגינה רבת עוצמה, בשימוש רב בסטקטו ובשימוש מועט בקישוטים צליליים.

 

תוף בוראן Bodhrán

תוף הבנוי מסגרת עגולה ועליה מתוחה יריעת עור. המסגרת פתוחה בצידה השני כך שהנגן מצמיד את ידו לעור ליצירת סוגי צליל שונים. היד השניה מתופפת ישירות על העור או מקישה בעזרת מקל עץ קטן מעוגל בשני צדיו. בתוף הבוראן הקדום הקישו בעזרת עצמות. ישנן מספר סברות לגבי מוצאו של התוף, ביניהן המוסיקה הערבית, המוסיקה הצבאית הספרדית ועוד. גם למילה "בוראן" עצמה ישנן מספר פרשנויות, כגון; מגש מעור, צליל עמום, אדם חרש. גם בכלי זה מתגלים סגנונות נגינה שונים המשתנים מאזור לאזור. תוף הבוראן נטמע במוסיקה האירית כפי הנראה רק מאמצע המאה ה-19 בעיקר באזורים כפריים נידחים. עד לשנת 1960 הנגינה בבוראן כמעט שנעלמה לחלוטין ונשתמרה רק בתיפוף ילדים בתהלוכות. שנה זו חוללה נקודת מפנה במעמדו של התוף, אשר זכה לחשיפה רחבה בהופעותיו הוירטואוזיות של שון או'ר?  Seán Ó Riada עם להקתו. שון או'... היה מלחין שתרם רבות להחייאת המוסיקה העממית האירית בכלל ולהעלאת קרנו של תוף הבוראן בפרט. בעקבות פעילותו, להקות אחרות החלו לשלב את הבוראן בהרכב הכלים.

 

קונצרטינה Concertina

הקונצרטינה הומצאה באנגליה בשנת  1829 על ידי צ'רלס ווטסטון (Charles Whetstone) ויש לה מנגנון פעולה הדומה לאקורדיון. היא עשויה שתי תיבות משושות, שבכל אחת מהן נמצאת מעין מקלדת של לחצנים. התיבות מחוברות על ידי מפוח, אשר באמצעות הרחבתו וכיווצו נוצר זרם אויר. הבוהן והזרת של כל יד מחזיקות את הכלי וכן מרחיבות ומכווצות את המפוח. שלוש האצבעות האחרות בכל יד מנגנות על מקלדות הלחצנים. הנגינה בקונצרטינה רווחה במאה ה-19 בעיקר בארצות דוברות אנגלית בתזמורות ובלהקות שניגנו מוסיקה לריקודים. בתחילת המאה ה-20 האקורדיון והפסנתר דחקו את מקומה, אך עם חידוש ההתעניינות במוסיקה עממית בשנות ה-60, זכתה להחייאת הנגינה בה.

 



 
 

צרו קשר ואחד מנציגנו ישמח לחזור בהקדם

 

אייריש דאנס - ישראל, ת.ד. 71 הוד השרון, מיקוד 45100

Yaloo powered and designed by

ריקוד אירי, מחול אירי, ריקוד אירי לחתונה, ריקוד אירי לבר מצוה, ריקוד אירי לבת מצוה, ריקוד אירי ליום הולדת, ריקוד אירי לאירוע עיסקי, ריקוד אירי לקד"מ, מוסיקה אירית, מוזיקה אירית